سفارش تبلیغ
صبا ویژن


ارسال شده توسط مجنون در 91/3/27:: 1:29 صبح
سلام.

برای خالی نبودن عریضه و از باب حمایت از یک عمل مناسب ، خواستم اطلاع بدم عزیزان هیات یاد یاران نامه ای به مسئولین شهر نوشته اند و دغدغه های خودشون را در زمینه حجاب در سطح شهر مطرح کرده اند.برای مطالعه می تونین به وبلاگ یاد یاران مراجعه کنید.



ارسال شده توسط مجنون در 91/3/2:: 10:23 عصر

بدون شرح اولیه ،برمی گردیم به عقب (به قول امروزی ها فلاش بک به گذشته)

مرحوم آیت الله حاج سید طه مقدسی در سال 1304 شمسی در محلات چشم به جهان گشود.نام ایشان سیدعبدالعلی مقدسی،مشهور به آقا طه بوده است.ایشان فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا مرتضی مقدس محلاتی بودند، پدر ایشان از چهره های شاخص روحانی در شهرستان محلات بوده که سالها در این شهر وشهرهای مجاور منشا آثار خیر و مشغول به تربیت نفوس بوده اند.مادر ایشان مرحومه فاطمه خانم کشفی صبیه مرحوم اقای حاج شیخ علی کشفی مشهور به واعظ الحضور از خطبای نامی و منحصر به فرد دوره قاجار بوده است. جد ایشان مرحوم سید ابوالحسن مشهوربه"آقا مقدس" عالم بزرگوار وروحانی جلیل القدری بوده که در نهایت ورع وپارسایی به سر می برده واز زندگی بسیار ساده ای بر خوردار بوده است.نقل شده که ایشان از منزل تا مسجد عبای خود را به سرشان می کشیدند تا زنانی که در کنار جوی های آب محله مشغول به شستشوی لباس وظروف خود بوده اند وگاهی مقداری ازدستها وموهایشان ظاهر بوده است را نبیند . مردم وبستگان کراماتی را ازایشان نقل میکنند وبه هر حال تقوا وتقدس در ایشان به حدی ظهور داشته است که خود مردم این بزرگوار رابه "مقدس "ملقب کرده اند. جد بزگ ایشان مرحوم ایت الله آقا سید رضی(ره)از مجتهدین عصر عالمین فاضلین و محققین مرحوم آیت الله ملامهدی نراقی ومرحوم آیت الله ملااحمد نراقی بوده که به تقاضای مردم محلات و به سفارش آن دو عالم بزرگ از حوزه علمیه کاشان به محلات عزیمت نموده و به تعلیم وتربیت مردم پر داخته است. همسر این عالم جلیل القدر(آقا سید رضی)نیز فاضله و مجتهده بوده وکتابی در فقه تالیف کرده است . این بانوی بزرگوار در محلات به تعلیم و تربیت دینی بانوان اشتغال داشته است. نسب ایشان با 25 واسطه واز طریق جناب حسین اصغر به حضرت سیدالساجدین امام علی بن الحسین(ع) می رسد وبه این ترتیب ایشان نواده 28 پیامبر اسلام(ص) می باشد .

ایشان دوران کودکی خود را درخدمت پدر روحانی و مادر روحانی زاده خود به سر برد و تا دوران نوجوانی تحصیلات ابتدایی و بخشی از دبیرستان را در محلات گذراند و در همین سن در حالیکه به دست پدرش ملبس به لباس مقدس سیادت و روحانیت شده بود وارد حوزه علمیه قم شده، به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و دروس مقدمات و سطح عالی رادر محضر اساتید بزرگی از جمله حضرت آیت الله روح اله کمالوند خرم آبادی،آیت الله سلطانی طباطبایی، شهید بزرگوار آیت الله صدوقی یزدی،آیت الله شیخ محمد مجاهدتبریزی و دروس خارج فقه و اصول رادرمحضر حضرت آیت الله محقق داماد و آیت الله العظمی بروجردی و آیت الله گلپایگانی و حضرت امام خمینی(قدس سره) آموخت. ایشان به جهت تلاش زیادی که در فراگیری دروس امام خمینی(ره)داشتند، جزء شاگردان درس آن استاد بزرگوار قرار می گیرد و امام(ره) نیز به ایشان توجه ویژه ای داشتند. از همان سال های اول قیام امام خمینی (ره)ایشان به دستور آن مرجع بزرگ دینی و سفارش مرحوم پدرشان از قم به محلات مراجعت در این شهر مستقر شدند.

ایشان به همراهی قیام امام(ره) و خصوصا قیام 15 خرداد اقدام به تشکیل جلسات خصوصی و عمومی در منازل و مساجد کرده، با سخنرانی وآگاهی دادن به مردم و دعوت از گویندگان حوزه علمیه قم و وعاظ تهران و تکثیر و پخش نوار سخنرانی ها و پیامهای امام خمینی(ره)و اعلامیه ها وبیانه ها در معرفی چهره منحوس رژیم پهلوی فعالیت می کردند و به همین جهت بارها مورد تهدید و ارعاب عوامل شهربانی محلات و ساواک اراک قرار گرفتند و مواقع بسیاری از منبر و سخنرانی ایشان جلوگیری و به تعبیر دیگر ایشان را ممنوع المنبر می کردند و چندبار نیز ایشان به ساواک احضار و یا دستگیر و مورد باز جویی قرار داده اند ولی هیچگاه از این حرکات و برخوردهای اهانت آمیز مرعوب و خسته نگردیده و به راه ود ادامه می دادند تا انقلاب در آستانه تحولی جدید قرار گرفت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حمایت مردم ، موفق به تاسیس حوزه علمیه در شهرستان محلات شدند و طلاب بسیاری را به حوزه جذب کردند، در راستای توسعه این حوزه، ساختمانی بزرگ طراحی و در دست ساخت قرار گرفت. بماند که ایشان چقدر خون دل خوردند و صبر پیشه کردند تا این کار بزرگ با کمک مومنین به سرانجام برسد؛ ناگفته نماند که هنگام ساخت بنا، چه تهمت هایی به ساحت ایشان و لباس مقدس روحانیت روا داشتند.بماند که حتی به سید مقدسی چون او تهمت غصب زمین زدند و به همین بهانه در نماز جمعه که در زیرزمین حوزه اقامه می شد حاضر نمی شدند و دیگران را نیز از حضور منع می کردند. عجبا که کسانی از آقا طه، مقدس تر شده بودند. کسانی که هزار نوع تشت رسوایی شان از بام بر زمین افتاده بود...
به قول عبید زاکانی: مژدگانا که گربه عابد شد/ عابد و زاهد و مسلمانا!

مدرسه علمیه القائم(عج) با حداکثر امکاناتی که در حد توان مرحوم مقدسی بود، پذیرای طلاب و روحانیونی گشت که اکنون در نقاط مختلف این کشور و در مشاغل گوناگون از تدریس، تحقیق، قضاوت و مسئولیتهای سیاسی اجتماعی، منشأ خیر و برکت گشته اند. سایت تبیان گوشه ای از توضیحات شخصی مرحوم آیت الله مقدسی را به این شرح منتشر کرده است:

نوشتار ذیل خلاصه‏ای است از آنچه جناب حجة‏الاسلام‏والمسلمین سید طه مقدسی مؤسس محترم حوزه علمیه محلات در پاسخ سؤالات ما به عنوان معرفی آن حوزه فرستاده‏اند.

سابقه مدارس علمیه محلات

در قدیم الأیام، محلات حوزه علمیه‏ای به نام مدرسه «آخوند» و با فضای حدود هزار متر مربع داشت و دارای هفت حجره بزرگ بود که در زمان رضا خان به اجبار دولت تبدیل به دبستان دولتی شد و بعدا در اثر تحولاتی از بین رفت. بعد از انقلاب اسلامی در سال 1362 منزلی اجاره کرده و پس از پذیرش چند طلبه شروع به تدریس علوم حوزوی از ابتدای کتاب جامع المقدمات کردم. بعد از مدتی تصمیم به ایجاد مدرسه علمیه‏ای گرفتم و پس از دو سال تلاش، زمینی با مساحت 7836 متر مربع تهیه و مدرسه سه طبقه‏ای با 4500 متر مربع زیر بنا تأسیس کردیم. طبقه اوّل این ساختمان دارای تأسیسات موتورخانه، حمام، آشپزخانه و سالن اجتماعات است که فعلاً از آن به عنوان جایگاه نماز جمعه (مصلاّ) استفاده می‏شود. طبقه دوّم و سوم آن هر کدام دارای دو مَدرس و دو سرویس وضوخانه و 22 حجره است و علاوه بر آن در طبقه دوّم، کتابخانه و سالن مطالعه نیز قرار دارد و مضافا در این مجموعه یک واحد مسکونی جهت پذیرایی مهمان و استفاده اساتید و خدّام ساخته شده است. همچنین دو واحد مسکونی در خارج از این مجموعه جهت سکونت اساتید در نظر گرفته شده است. علاوه براینها این مدرسه دارای 5300 متر مربع فضای سبز است که اطراف آن خیابان‏کشی شده و یک چاه آب هم جهت آبیاری آن حفر شده است

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان مستقیماً با حکم رهبر و بنیانگذار نظام اسلامی، به سمت امام جمعه محلات و همچنین حاکم شرع ماذون از جانب ایشان در محلات و شهرهای مجاور منصوب شدند .

بسمه تعالی

10 شوال 1399( 11 شهریور 1358 )
‎جناب مستطاب حجت الاسلام آقای حاج آقا طه مقدسی-دامت افاضاته
انقلاب اسلامی شهرستان محلات و شهرهای مجاور منصوب می شوید که در دادگاههای انقلاب ‎جنابعالی به حضور به هم رسانده و حکم شرع مقدس را با توجه به فرمان عفو مورخ? نیم? شعبان 99 اجرا نمایید .از خدای تعالی موفقیت جنابعالی را خواستارم.

روح‎اللّه‎ الموسوی الخمینی

صحیفه امام جلد 9 صفحه 381

آنگونه که بنده در فضای مجازی و احکام امام(ره)جستجو کردم، حضرت امام چنین حکمهایی را به صورت نادر و انگشت شمار صادر فرموده اند(برای مثال حجت‏الاسلام آقای حاج شیخ جعفر صبوری به عنوان قاضی شرع در دادگاه انقلاب اسلامی کاشان،حجت‏الاسلام آقای سید محمد حسینی کاشانی قاضی شرع در دادگاه انقلاب اسلامی شهر کازرون،شیخ احمد آذری دادستانی دادگاه انقلاب اسلامی تهران و حومه، ثقه الاسلام والمسلمین آقای سید محمدتقی شاهرخی قاضی شرع در دادگاه انقلاب اسلامی بروجرد،حجت‏الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ عبدالجواد جبل‏عاملی در شهرستان سده و توابع، ثقه الاسلام و المسلمین آقای آقا شیخ حسین اکبری قاضی شرع در دادگاههای انقلاب اسلامی در شهرهای آبادان و خرمشهر، حجت‏الاسلام آقای حاج شیخ اسماعیل فردوسی قاضی شرع در دادگاههای انقلاب اسلامی مشهد مقدس.)

مرحوم آیت الله آقای مقدسی(ره)در مدت 25 سالی که در جایگاه خطیر امامت جمعه قرار داشتند،ضمن مداومت بر حضور در این سنگر حساس و رعایت نظم، مردم را از خرمن فضل،آگاهی و تقوای خود سیراب می کرد.

اقامه نماز جمعه

از نکات قابل توجه حیات مبارک ایشان اینکه در طول مدت مسئولیت، مانند گذشته(قبل از انقلاب)درب خانه ایشان باز و با روی خوش پذیرا و پاسخگوی مراجعین بود.دلسوزی و روخیه خستگی ناپذیری یکی از ویژگیهای بارز ایشان بود، بر همین اساس در تمامی جلسات اداری و غیر اداری در سطح شهرستان،مرکز استان یا تهران که حضور امام جمعه ضروری یا حتی مفید بود، شخصاً شرکت می نمودند، حتی در اواخر عمر که دچار کهولت و بیماری شدید بودند. مسئول دفتر ایشان، درباره منش و رفتار آیت الله مقدسی با مردم می گوید :

من از سال 60 در خدمت حاج آقا بودم. همان روزهای اول که به دفتر ایشان رفتم اولین صحبتش با من این بود که هر وقت فقیری و یا مراجعه کننده ای به دفتر آمد، با روی باز با آنها برخورد کن ،آنها را وارد دفتر کن و ضمن پذیرایی با چای،بگذار تمام مشکلاتشان را بیان کنند وهر کاری از دست ما بر بیاید برایشان انجام می دهیم تا اینکه مردم با کمال رضایت از منزل من بیرون بروند...مرحوم حاج آقا در مورد رسیدگی به امور فقرا و مستمندان،سادات وطلاب فقیر بسیار همت و تلاش می کردند وهر گاه در رابطه با مشکلات فقیری با ایشان صحبت می شد، خیلی ناراحت می شدند،دستور رسیدگی می دادند و پیگیری می کردند...

از ویژگیهای بارز ایشان می توان به نکات ذیل اشاره کرد :

1- وقف خود،خانواده و امکانات شخصی برای رفع مشکلات عمومی مردم .

ایشان از ابتدا بخشی از منزل شخصی خود را به عنوان دفتر امام جمعه اختصاص داده ، سالها به این روش زیستند. بعدها هم با فروش منزل شخصی و هزینه کردن درآمدن ناشی از آن در مصارف عمومی، به عنوان مستاجر در خانه اساتید حوزه علمیه ساکن شدند.

2- زهد و پارسایی :

در وصف ایشان همین بس که پس از ارتحال، به جز انبوه میراث معنوی، میراث مادی ای از ایشان به جای نماند جز مقداری کتاب؛ که آن را نیز باید از میراث معنوی ایشان به حساب آورد. ایشان منزل شخصی خود را وقف حوزه علمیه نموده و در این راه حتی از اموال همسر مرحوم شان هم بهره گرفتند. نیک می دانیم ایشان و نیز همسر مرحوم شان بر اساس شرایط خانوادگی تنگدست یا تهیدست نبوده بلکه بر عکس از مکنت مالی نسبتا خوبی برخوردار بودند. ایشان ضمن تقید به عدم استفاده از بیت المال، هرچه داشتند در راه خدا و خلق خدا در طبق اخلاص گذاشتند و وارسته و طاهر چشم از دنیا فروبستند.

شنیده شده مرحوم آیت الله صالحی مازندرانی که خود زیانزد پارسایی بودند، بارها به طلبه های محلاتی فرموده بودند من اگر بخواهم دو رکعت نمازی بخوانم که مطمئن باشم مقبول درگاه حق قرار می گیرد، باید بیایم محلات و پشت سر آقا طه نماز بخوانم.دوست و دشمن، وی را به قداست و پارسایی قبول داشتند.

3- روحیه خدمت گذاری و خستگی ناپذیری در این راه

ایشان در شهرستان محلات و حتی منطقه منشا آثار خیر و برکات بودند. تجدید بنای مسجدالقائم(عج)، تاسیس صندوق قرض الحسنه مهدیه، تاسیس زائر سرای محلاتی ها در مشهد مقدس، تاسیس موسسه دارالایتام فاطمیه(س)، تاسیس حوزه علمیه ، تلاش برای تاسیس و راه اندازی دانشگاه آزاد واحد محلات، تاسیس 90 دستگاه برای اسکان محرومین و مستضعفان در انتهای شهرک امام خمینی(ره)، خریداری تعدادی از منازل شهرک مهدیه قم برای اسکان موقت طلاب محلاتی، تلاش برای تجهیز بیمارستان محلات و دهها خدمات دیگر، گوشه ای از فعالیتهای بی وقفه این انسان نوع دوست بود. جالب است بدانید ایشان از واقفان برتر و نمونه کشور بودند.

4- تلاش بی وقفه برای تحقق حداکثری منافع عمومی

ایشان علیرغم تنهایی و عدم همراهی خواص و حتی عموم مردم، در زمینه تامین منافع عمومی فعال و پیگیر بودند. برای مثال می توان به تلاش مجدانه در راه بازپس گیری یا حداقل اختصاص بخشی از درآمد و عواید معدن بی نظیر حاجی آباد برای مصارف عمومی محلات اشاره کرد که ایشان با جایگاه والای معنوی و علمی خویش،در راه تامین منافع عمومی مردم با وزیر وقت صنایع و معادن و حتی حزب موتلفه درگیر شدند(حتی از سوی یکی از بزرگان موتلفه به ایشان جسارت و بی احترامی شد) و حاضر به پرداخت هر هزینه ای در این خصوص حتی بازپس گیری عدوانی معدن با مسئولیت خویش بودند، ولی متاسفانه دریغ از ذره ای همراهی، همکاری و روحیه کار جمعی و ...

5- اهمیت دادن به مردم

ایشان در خصوص نیازهای مادی و معنوی مردم دغدغه داشته و در این راه هرچه در توان داشتند،مضایقه نکردند. در خصوص نیازهای معنوی مردم همانند نماز جماعت ایشان تا آخرین روزهای حیات مبارک شان، بدون منت به و با نیت الهی به موقع و منظم در مسجد حاضر و به اقامه نماز و ارشاد عمومی می پرداختند.همین موضوع در خصوص نمازهای جمعه و سایر مناسک دینی و معنوی صادق است. این دغدغه در حدی بود که علیرغم کهولت سن و شرایط جسمی، درصورت تاخیر راننده برای حضور در مسجد، ایشان به صورت پیاده عازم مسجد می شدند و در صورت عدم حضور در شهر بدلیل سفر،حتما از قبل نایب معرفی می کردند.

6- بی اعتنایی به دنیا

در خصوص ورع و بی اعتنایی به مواهب دنیا باید عرض کنم، پس از انقلاب اسلامی با جایگاه عالمی و دینی که ایشان داشتند و شناخت امام(ره) و بزرگان نظام از ایشان، پستهای متعدد و بالای قضایی، اجرایی و ...به ایشان پیشنهاد شده ولی نپذیرفتند.

بی اعتنایی ایشان به این جلوه های مادی زمانی ظهور و بروز داشت که در زمان حضور مسئولان کشوری در شهر، ایشان ضمن احترام و حفظ حرمت برنامه های خود همانند اقامه نماز جماعت را ترک نکرده در صورت پذیرایی از مسئولان در منزل خویش، در کمال سادگی و زهد اقدام می کردند. عزیزی می گفت این اواخر، به هنگام پذیرایی از یکی از روسای سازمان تبلیغات اسلامی کل کشور که میهمان مرحوم حاج آقا بودند، هرچه گشتیم نتوانستیم در منزل ایشان یک دست بشقاب یکدست و یکجور بیابیم، در نهایت از بشقاب هایی که نقش و نگار شبیه به هم داشتند استفاده کردیم .

دوست دیگری می گفت در پذیرایی از وزیر آموزش و پرورش وقت، از غذای حوزه(خورشت قیمه) استفاده کردند یا پذیرایی با همین کیفیت از سید جواد شهرستانی(داماد و نماینده حضرت آیت الله سیستانی در ایران) و هیات همراه. مرحوم حاج آقا از مسئولین همانگونه و در همان اتاقی پذیرایی می کردند که از مراجعین روستای داوود آباد و بزیجان.

دیگری نقل می کرد، متوجه شدم رییس دفتر یکی از بزرگان و مقامات عالیرتبه نظام، میهمان یکی از روحانیون در محلات هستند. بلافاصله این خبر را که گمان می کردم خیلی مهم است به ایشان منتقل کردم،
واکنشی ندیدم، سوال کردم حاج آقا نمی خواهید ایشان را دعوت کنید؟با خونسردی فرمودند اگر با ما کاری داشته باشند می آیند اینجا !

7- امام شهدای محلات

پیر مراد رزمندگان

کافی است تعدادی از وصیت نامه ها یا نامه های شهدا را ببینید یا توصیه های شفاهی آنان را به دوستان و اقوام بشنوید تا عمق تاثیرپذیری از این اسوه پارسایی را احساس کنید. ظریفی می گفت همانطور که در زیارت شهدای بهشت زهرا شایسته است که ابتدا سر به آستان امام شهدای ایران بگذاریم، در زیارت شهدای محلات هم لازم است ابتدا سر به آستان امام شهدای محلات بساییم.

8- تنهایی و گمنامی

....

آیت الله مقدسی پس از سالها تحصیل، تحقیق، تبلیغ و خدمت در راه اسلام و مردم، چراغ پرفروغ و عمر پر برکتش در سن 79 سالگی و درسومین روز از ماه اردیبهشت سال 1383 خاموش و روح بلند او در جوار رحمت حق آرام گرفت . مجال نیافتیم که به ابعاد بیشتری از زندگی این مرد خدا بپردازیم،انشاءالله در پرده های بعدی بزودی البته به قید حیات! منتظر ما باشید.

نیک زیست و نیک رفت ...

 



درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
لینک‌های روزانه
پیوندها